Veelgestelde vragen

Hieronder staan de antwoorden op een aantal veelgestelde vragen. Staat uw vraag er niet bij? Neem dan vrijblijvend contact op voor meer informatie.

Wat kost SeniorTrust?

Afhankelijk van uw keus voor het abonnement hanteren wij een vast bedrag van € 14,95 of € 49,50 per maand voor een tweejarig contract. Aanvullende diensten betaalt u apart, de kosten hiervan zijn afhankelijk van de (soort) dienst.

Wie beheert mijn archief?

SeniorTrust is een onafhankelijke organisatie die zorgt voor het beheer (indeling en opbouw) van het archief en u bij het SeniorTrust luxe abonnement assisteert bij het actueel houden daarvan. U kunt uw archief vervolgens waar en wanneer u maar wilt raadplegen. Of u nu thuis bent of op reis, in uw tweede huis of ‘s nachts wanneer u niet kunt slapen, u kunt altijd via een optimaal beveiligde internettoegang bij al uw belangrijke documenten.

Zijn mijn documenten veilig?

Absoluut. Uw hele archief wordt maximaal beveiligd bewaard. Al uw documenten zijn digitaal opgeslagen op de servers van een betrouwbaar in Nederland gevestigd hostingbedrijf. De documenten zijn zodanig versleuteld opgeslagen dat derden deze niet zonder uw wachtwoord en mobiele telefoon in leesbare vorm kunnen benaderen. SeniorTrust maakt hiervoor gebruik van de ervaring en kennis van een betrouwbaar softwarebedrijf gespecialiseerd in het digitaal opslaan van vertrouwelijke stukken van en voor notarissen. Voor meer informatie: klik hier (PDF).

Hoe weet ik wat ik allemaal nodig heb?

Direct bij de opbouw van uw archief assisteert SeniorTrust u hierbij. Via een lijst met simpele vragen wordt geïnventariseerd welke dossiers en documenten in uw persoonlijke archief thuis horen. Deze vragenlijst kunt u doorlopen via de website en duurt circa 20 minuten. Het doorlopen van de vragen kan tussentijds worden onderbroken om daarna weer eenvoudig hervat te worden. Na het invullen van de vragenlijst ziet u direct de voorgestelde indeling in dossiers met benodigde documenten. Afhankelijk van uw abonnement kunt u daarna zelf de indeling nog laten wijzigen of aanvullen of zal SeniorTrust het initiatief nemen u daarbij te assisteren.

Wat als mijn archief niet compleet is?

Nadat u alle vragen heeft beantwoord ziet u direct via de inhoudsopgave hoe uw archief is opgebouwd. In de inhoudsopgave ziet u ook meteen welke documenten in welke dossiers thuishoren. Alle nog afwezige documenten zijn zichtbaar met de rode tekst ‘ontbreekt’. Is het document aanwezig, dan is dit zichtbaar met de groene tekst ‘ontvangen’. Op deze manier ziet u in een oogopslag of en wat er nog aan een dossier ontbreekt.

Hoe vul ik mijn archief?

U bouwt uw archief op door de diverse documenten naar SeniorTrust te sturen. Dit gebeurt simpel met behulp van uw online inhoudsopgave waarop de benodigde stukken staan en eventueel aan SeniorTrust geadresseerde enveloppen. Als u de stukken digitaal beschikbaar heeft , kunt u ons deze ook meteen in Pdf toezenden. Dit kan per email of via het dossier “Portaal” in de beveiligde omgeving van Mijn SeniorTrust. U kunt de inhoudsopgave snel en eenvoudig terugvinden in Mijn SeniorTrust. Stuurt u de stukken per post en heeft u liever een papieren lijst? Druk dan de inhoudsopgave af en stuur deze samen met de documenten op naar SeniorTrust. Dan krijgt u de bijgewerkte inhoudsopgave samen met de originele documenten teruggezonden.

Wat gebeurt er met mijn documenten?

Na ontvangst van papieren documenten scant SeniorTrust deze. Net als de digitaal toegezonden stukken krijgt ieder document vervolgens een uniforme naam. Daarna bergt SeniorTrust deze voor u op in de relevante dossiers. Indien u de inhoudsopgave afgedrukt heeft meegezonden, krijgt u een bijgewerkte versie samen met de originele documenten retour. Anders kunt u na retour ontvangst van de originele documenten op de inhoudsopgave in Mijn SeniorTrust klikken om te zien welke documenten in uw dossier aanwezig zijn en welke nog ontbreken.

Heb ik zicht op de activiteiten?

Jazeker. Als u op Mijn SeniorTrust inlogt, kunt u bij Geschiedenis zien wat de laatste activiteiten zijn geweest in uw archief en wie daarvoor verantwoordelijk is.

Hoe kan ik documenten zoeken en downloaden?

Allereerst kunt u een document altijd terugvinden in de logisch opgebouwde inhoudsopgave. Verder bestaat er nog een handige aparte zoekfunctie (rechtsboven in uw scherm) waarvoor u slechts enkele letters van de naam hoeft in te voeren. Onder het zoekscherm rollen vanzelf alle voorgestelde dossiers en documenten met de tot dan toe ingetypte letters. Hoe meer letters u intoetst hoe beperkter het aantal mogelijke namen.

Door op het gezochte document te klikken komt u direct in het dossier waarin het bewuste document staat. U ziet dan al de details van het document met soms nog aanvullende informatie als u eenmaal op de documentnaam klikt onder de donderste groene balk.

Door de download knop aan te klikken, kunt het gehele document op uw computer of tablet opslaan.  Als u in het buitenland bent en daar beperkter (minder veilig of duurder) kunt downloaden, ziet u vooraf hoe groot het document is dat u wilt downloaden. U kunt het document ook eerst via de preview functie op uw beeldscherm bekijken zonder dit te downloaden.

Wat kan ik met de bewaarde documenten doen?

Vanuit uw persoonlijke menu Mijn SeniorTrust kunt u elk opgeslagen document bekijken, op uw computer of tablet bewaren, op papier afdrukken of per email naar een derde (door)sturen.

Dus zolang u toegang tot internet heeft, hoeft u nooit meer te denken: heb ik dit stuk nou al ontvangen en zo ja, waar heb ik het dan ook al weer opgeborgen of neergelegd? U kunt het snel even nakijken via Mijn SeniorTrust.

Kan ik anderen toegang geven?

Als dit nuttig of prettig is, kunt u uw gehele archief of bepaalde dossiers van uw archief openstellen voor anderen. Zo kunt u bijvoorbeeld uw gehele archief delen met uw partner of met (een van) uw kinderen. U kunt ook slechts een of meer specifieke dossiers delen. Uw dossier Verzekeringen zou u kunnen openstellen voor uw verzekeringsagent of -maatschappij of het dossier Belastingen voor uw accountant of belastingadviseur.

Nadat u ons een email heeft gezonden met de naam en het emailadres van de persoon onder vermelding van het dossier waartoe toegang wordt verleend en als deze in duur is beperkt de periode, zenden wij deze persoon de uitnodiging tot toegang. Nadat de persoon de link heeft geactiveerd heeft hij toegang tot uw dossier(s) afhankelijk van waartoe u hem hebt gemachtigd.

Hoe blijft mijn archief actueel?

Door ieder nieuw document dat u ontvangt slechts aan SeniorTrust te zenden, zorgt u ervoor dat wij uw archief actueel en compleet kunnen houden. Als u dit digitaal doet, is het altijd gratis en bij papieren documenten betaalt u per bladzijde tenzij u een SeniorTrust Luxe abonnement heeft. Enkele dagen later zijn uw dossiers bijgewerkt en krijgt u de originele stukken retour.

Bovendien zorgen wij bij een SeniorTrust Luxe abonnement bij elk document dat u vooraf een herinnering krijgt als u een nieuwe versie kunt verwachten of als deze aandacht behoeft.

Is SeniorTrust onafhankelijk?

Jawel, SeniorTrust is een volledig onafhankelijk bedrijf met een eigen product. SeniorTrust staat als organisatie volledig los van haar initiatiefnemers (VDGC & Taxforce). U heeft dus niets met deze bedrijven te maken als cliënt van SeniorTrust, tenzij u dat natuurlijk juist wel wilt. Voor het gebruik van uw SeniorTrust archief bent tot niets anders verplicht behalve natuurlijk de betaling van uw abonnementskosten.

Wanneer is SeniorTrust niks voor mij?

SeniorTrust is niets als u:

  • niets met een computer of tablet heeft en ook niet wilt (leren) hebben
  • nauwelijks stukken per post of email krijgt toegestuurd die moeten worden bewaard
  • niets met een ander wilt delen en moeite heeft om een betrouwbare en onafhankelijke deskundige partij te vertrouwen
  • het liefst alles zelf doet en dat ook daadwerkelijk netjes en regelmatig volhoudt en nooit lang van huis weg bent.